0

Wizyta w Marae

Posted on sobota, 26 października 2013

Kilka dni temu miałam okazję odwiedzić maoryskie marae, gdzie mogłam posluchac trochę o ich kulturze i tradycjach. Starałam się zapamiętać jak najwięcej, żeby się tutaj z Wami wszystkim podzielić ;)

źródło

Marae to kompleks budynków należących do wspólnoty maoryskiej. Najważniejszym budynkiem jest Dom Spotkań (Whare hui), zwany także Dużym Domem (Wharenui) lub Domem Rzeźbionym (Whare whakairo). Wharenui sluży jako miejsce spotkań, obrad wspólnoty a także do udzielania ślubów, uroczystości pogrzebowych i innych wydarzeń dotyczących wspólnoty.
Na terenie marae obowiązują pewne zasady- po pierwsze kobiety powinny mieć założone spódnice, sięgające przynajmniej kolan. Po drugie- do marae kobiety wchodzą pierwsze natomiast w wharenui zajmuja one pozycję z tyłu. Obowiązkowo należy też zdjęć buty przed wejściem do budynku.
Do marae należy być zaproszonym - ceremonia powitania nazywa się powhiri. Było dużo spiewania tradycyjnych pieśni oraz trochę przemów z których nie zrozumiałam nic a nic, ale przynajmniej miałam okazję sie dokładnie rozejrzeć ;)

źródło
Wnętrze marae jest bardzo inspirujące i fascynujące! I wszystkie elementy mają znaczenie. Mnie najbardziej spodobały się rzeżbione panele przedstawiające plemiennych przodków. Pomiędzy rezźbami umieszczone są tukutuku czyli wyplatane panele przedstwiające historię danej wspólnoty.  Przedłużeniem rzeźb są ozdobnie malowane panele nazywane też żebrami, łączące się w 'kręgosłupie' na szczycie dachu. Rzeźby, zdobienia i wyplatane panele generalnie przedstawiają historię danej wspólnoty- jak nam to tłumaczyli jest to rodzaj biblioteki plemiennej. Style rzeźbienia, ozdób różnią sie pomiędzy różnymi marae.

Tyle na dzisiaj ale temat maoryskich tradycji bedę kontynuować na pewno bo to dość ciekawy temat :)

Discussion

Leave a response